Saab-affären sprack för sent

Jag hade bestämt mig för att inte skriva något om den spruckna Saab-affären, men det kliar för mycket i fingrarna.

Vems fel är det att affären spricker?
– Det är enkelt. Saab säljer för lite bilar, det är varken Fredrik Reinfeldts eller Kristian von Koenigseggs fel.

Att skylla på att affären drog ut på tiden är bara trams. Om man tror att man skall genomföra en sjumiljarderaffär utan att pynta in egna pengar på några veckor vet jag inte vilken planet köparna kommer från. Även de som kanske inte tillhör begåvningsreserven förstår att det tar tid att få till avtal och garantier på alla håll i en så här pass komplicerad affär. Förutom den ekonomiska biten måste ju avtal tecknas om framtida joint venture med GM och andra leverantörer för att överhuvudtaget kunna producera bilar i fortsättningen. 

I TV-dokumentären om Kristian von Koenigsegg sade han att han aldrig ger upp. – ”Verkar det omöjligt jobbar jag bara hårdare”, sade han i intervjun. Nu ger han upp trots att alla de viktiga instanserna faktiskt gett sitt godkännande.

”Det egentliga skälet är nog snarare att förfallodagen närmar sig och Koenigsegg närmar sig en finansiell vurpa”. 

Tyvärr har allt dribblande fram och tillbaks från Von Korvkiosk hållt seriösa spekulanter utanför och detta har sannerligen inte förbättrat förutsättningarna för att få iland affären med nya köpare.

Det kostar enorma summor att ta fram nya bilmodeller, vilket medför att Saab inte har råd att misslyckas med en modell som kommit för långt i utvecklingen. Tyvärr har detta varit fallet alldeles för många gånger och Saab har förlorat sin image och blivit för ”Oplisk” – Saab-själen är borta. Till och med de största Saab-anhängarna har för länge sedan lämnat skutan, det är bara facket, vd och Mona Sahlin kvar.

Kunde regeringen agerat annorlunda?
Absolut, de kunde köpt Saab som Mona ville i våras. Men det hade varit den sämsta av alla möjliga lösningar. Det hade bara förlängt pinan och förbrukat alldeles onödigt många miljarder. Mona Sahlins mirakelkur som gick ut på att ”köpa billigare delar utomlands” tror jag redan inköparna kommit på själva. Är det vekligen rätt att placera skattepengar i ett konkursmässigt amerikanskt bilföretag?

”Något regeringen kunde gjort annorlunda kunde varit att kolla upp vad Koenigsegg gjort tidigare och hur trovärdiga deras sk olika rekordförsök egentligen varit. ”

Mona Sahlin vill ha nationell samling kring Saab-affären.
Min alldeles egen partiledare försöker nu samla politiska poäng på den spruckna affären, hon är slug min alldeles egna Mona. Den sittande regeringen talar illa om sin egen fordonsindustri påpekar Mona, jag som trodde GM var amerikanskt. Tänk vilken tur att vi har pålästa ledare som kan rätta mig och andra belackare. Staten hade ställt som krav för sin borgen mot Europeiska Investeringsbanken att de 10000 jobben skulle vara kvar i Sverige, något som Mona egentligen borde hylla, men det nämner hon inte – bara att regeringen inte gör något.

Går det att rädda Saab?
Nej! Saab har endast gått med vinst ett fåtal år och kommer förmodligen aldrig mer att generera några vinster. Framförallt finns inte räddningen hos von Korvkiosk och påhittade finansgrupper.

Jag har sågat Koenigsegg-affären i ett antal tidigare inlägg att Saab borde få gå i konkurs på ett kontrollerat och värdigt sätt, det tror jag alla tjänat på. Den röra som detta fiasko nu ser ut att bli kommer förutom att kosta ytterligare pengar att bli osaklig och osmaklig.

”Koenigsegg-pojkarna kanske inte enbart agerat för att stärka sina egna varumärken, men att det är uppmärksamheten som lockat är ett som är säkert. ”

Personligen tror jag att trovärdigheten hos Von Korvkiosk kommer att få sig en rejäl törn och de tvivelaktiga hastighetsrekorden tillsammans med de usla köregenskaperna.

Kristian von Koenigsegg kommer inte att tystna, en gissning är att han och oljekillarna från Ängelholm snart kommer att presentera något världsunik kanske en elbil som inte behöver laddas, eller varför inte världens snabbaste gasbil. Det gäller bara att hålla koll på vad som är hett i debatten, sen hoppar han upp som gubben i lådan – igen.

Det är bara naivt att inbilla berörda parter att det är möjligt att rädda Saab. Sakta in och stanna innan det bär av ner för stupet och då går det inte att stanna.

 

Läs även: (ETC). Läsarna om avblåst Saab-affär (SvD). Proppen ur för elbilar under OS (DN). Nu skall det plockas politiska poänger (Flutetankar). Regeringen nobbar krislån till Saab (SR). Både hopp och förtvivlan (Ny Teknik). Topparna om Saab-spektaklet (AFV). GM offrade Saab (GP). Saabs chanser är mycket små (DN)

Tobbe Rosén

Startat och drivit ett antal företag genom åren. Sedan några år sedan arbetar jag heltid med trading. Initiativtagare till tradingmodellen Winning Trading.

Lämna ett svar